Wim van Rijn

Operator bij Hazeleger Kaas veelzijdig en afwisselend

Hazeleger Kaas in Barneveld is één van de leer-werkbedrijven van de Food Academy Nijkerk. Hier komt kaas rond of als blok binnen en wordt voor de klant in plakjes of stukjes gesneden en verpakt. Hazeleger Kaas is een tussenschakel voor kaasmakers richting de distributiecentra’s en leverancier voor horecagroothandel en industrie.

Wim van Rijn, directeur/eigenaar van Hazeleger Kaas, zat in het oprichtingsbestuur van de Food Academy.

Ik ben aangehaakt omdat ik zag dat een opleiding voor procesoperator in de regio aangeboden zou worden. Die misten wij, waardoor jongeren te ver moesten reizen. Scholieren kunnen nu vier dagen per week bij ons komen werken en we bieden daarnaast een opleiding waarbij je in 2 jaar mbo niveau 3 kunt halen. Een personeelslid heeft veel meer aan zo’n eindcertificaat dan aan een interne opleiding. Met dit diploma kun je toekomst bieden aan je mensen in de foodsector. Een operator verdient een goede boterham.

Het belang voor bedrijven vindt Van Rijn het houden van voldoende kwalitatieve instroom.

Voldoende aanwas is voor de hele foodsector van belang. Stabiliteit krijg je door kwalitatief goede instroom. Wij zijn de laatste 10 jaar vrij extreem gegroeid, maar andere foodbedrijven kampen met een ouder personeelsbestand en dan is een jonge instroom nodig. Nu kunnen we tegen elke student zeggen dat we werk hebben, maar er moeten ook genoeg bedrijven aangesloten zijn om dit in de komende jaren ook te kunnen bieden. Dit in een straal van circa 30 kilometer rondom Nijkerk.
Ook een meerwaarde is dat je als foodbedrijven samenkomt en met elkaar kennis kunt uitwisselen op gebied van productietechnieken, verpakkingsmateriaal, plasticverspilling of HR-vraagstukken. Als bedrijven mensen nodig of ‘over’ hebben, wordt vraag en aanbod afgestemd. Dit is opgepakt in samenwerking met Veluwe Portaal toen de coronacrisis uitbrak.

Verantwoordelijke taak

Productiewerk is veel meer dan continu hetzelfde doen. Een operator moet inzicht hebben in techniek en moet met stress om kunnen gaan. De machine moet goed afgesteld staan, want de motor moet continu draaien. Productie is altijd presteren. Als operator moet je ook met mensen overweg kunnen die aan je lijn staan. De beste operator betrekt de mensen bij het productieproces. Ook fysiek moet je de goede instelling hebben. Een productiemedewerker loopt, staat en is fysiek bezig. Je bedient machines en hebt de verantwoordelijkheid dat het product goed de winkel uit gaat. Kwaliteit staat voorop.

Een operator bij Hazeleger Kaas heeft verantwoording over één verpakkingslijn, vanaf het moment dat kaas op de lijn komt tot het product er verpakt vanaf gaat. De orders zitten in een plansysteem en de operator instrueert het juiste snijprogramma te draaien (plakjes, gewicht per portie), juiste folie, sluitzegels (verpakkingsmateriaal). Voordat hij de order start controleert de operator de verpakking op kwaliteit, zuurstof, seals, print, geen vervuiling en de juiste houdbaarheidsdatum. Registratie van grondstoffen is nodig voor traceerbaarheid van de kaas.

Je kunt binnen de foodsector ook makkelijk doorgroeien met je talenten. Zo lopen er bij ons diverse teamleiders die na enkele jaren vanuit hun functie van operator doorgegroeid zijn. We kijken intern wie ambitie heeft en kan doorgroeien, desnoods met een opleiding erbij.

Marco van Middendorp is van de eerste lichting die in februari is begonnen. Deze groep komt uit de bedrijven zelf. Hij is begonnen als productiemedewerker en werkt alweer circa 4 jaar bij ons. Hij wil zich nu opwerken naar operator. We hebben dit traject aangeboden, beide partijen investeren hier tijd en geld in. Voor de komende lichting, die van school komt, gaat Marnix Mol beginnen met de opleiding en we hebben nog een jongen aangenomen. Ook hij gaat in september 2020 de opleiding tot procesoperator volgen. Het volgende klasje moet ook weer vol komen rond de tien studenten.