Verpakkingen Hazeleger Kaas gaan hele wereld over

Koop je wel eens voorgesneden plakken kaas in de supermarkt? Dan is de kans groot dat ze door Hazeleger Kaas verpakt zijn. Bij het Barneveldse bedrijf snijden en verpakken ze jaarlijks ruim25 miljoen kilo kaas in verschillende formaten voor merken als Beemster, Maaslander en Old Amsterdam.

Tekst: Hiemstra Media

Het kaascentrum waar al die bewerkingen plaatsvinden, is verdeeld over twee locaties in Barneveld. De nieuwste verpakkingslocatie van Hazeleger Kaas staat op bedrijventerrein Harselaar-Zuid. Hier worden de binnengekomen kazen in plakken gesneden. Op een tweede locatie, op Harselaar-Oost anderhalve kilometer verderop, worden de stukken kaas versneden en verpakt. En wordt het meer specialistische werk gedaan, zoals kruidenkazen en ambachtelijke kazen. Met in totaal 16 productielijnen is Hazeleger Kaas in staat om ruim 25 miljoen kilo kaas per jaar te verwerken.

Het verwerken van de kaas is een hightech proces. Want je hebt alleen al honderden verschillende soorten kaasverpakkingen. Van envelop- tot dieptrekverpakkingen en van stuks- tot horecaverpakkingen. Elk kaasmerk heeft daarbij bovendien zijn eigen wensen als het gaat om presentatie en uitstraling. “Het maken van die verpakkingen is echt een vak apart. Kaasmerken kloppen bij ons aan omdat wij beschikken over veel expertise op het gebied van het verpakken van kaas”, zegt Wim van Rijn.

In supermarkt en over de grens
Veel kaasverpakkingen gaan naar distributiecentra van supermarkten als Albert Heijn of groothandels zoals Hanos. Maar Hazeleger Kaas levert ook aan horecabedrijven, kaasspeciaalzaken en industriële voedselproducenten. Dan gaat het bijvoorbeeld om maatwerkplakjes voor een fabrieksbakker of verpakte kruidenkaasjes die je in de toeristenwinkels in Amsterdam koopt.

Een deel van de Barneveldse verpakkingen eindigt in het buitenland. Van Nieuw-Zeeland tot de Verenigde Staten en van Brazilië tot China; Nederlandse kaas is geliefd over de grens en in het kielzog reizen de Barneveldse verpakkingen mee. Daar komt veel bij kijken, vertelt directeur Wim van Rijn. “Elk land heeft zijn eigen eisen. Als de kaas niet onder de juiste condities en met de goede certificaten bij de douane staat, komt het de grens niet over.”

De meest bijzondere bestemming van een verpakking die ze in Barneveld maakten? Die ligt zelfs nog verder. Om precies te zijn: buiten de dampkring. Toen de Nederlandse astronaut André Kuipers zes maanden aan boord van ruimtestation ISS verbleef, vroeg hij om een stukje kaas van Hollandse bodem. Zijn Old Amsterdam werd in een verpakking van Hazeleger Kaas afgeleverd in de ruimte.

Van handelen naar verpakken
Het Barneveldse bedrijf kent een rijke historie. Al in 1922 begon Jannes Hazeleger met het ‘venten’ van kaas. Eerst met een transportfiets, later met paard en wagen. Vanaf de jaren negentig verschuift de focus langzaam van het handelen naar het snijden en verpakken van kaas. Daarmee is het bedrijf de trend voor.

“In die tijd lag er bij de meeste Nederlandse huishoudens nog een stuk kaas met een kaasschaaf ernaast op de eettafel. Dat is al lang niet meer zo. Steeds meer consumenten kiezen voor voorgesneden plakken kaas uit de supermarkt. Wij helpen kaasproducenten vanaf het eerste uur om in te spelen op die gemakstrend”, vertelt Wim van Rijn.

Efficiëntie en expertise
Die keuze legt het bedrijf geen windeieren. Inmiddels is Hazeleger Kaas dé onafhankelijke kaasverwerker van Nederland. Wekelijks gaat er zo’n 500.000 kilo kaas over de productielijnen in Barneveld. “Ondanks die grote volumes maken wij voor onze klanten het verschil doordat onze productielocaties uitermate geschikt zijn voor de productie van kleine batches met veel orderwisselingen. We hebben onze productieprocessen bijzonder efficiënt ingericht en kunnen mede door onze jarenlange kennis en ervaring goed meebewegen met de wensen van de klant.”

Fabrikanten achter merken als Beemster, Maaslander en Old Amsterdam kiezen voor Hazeleger Kaas vanwege de expertise op het gebied van snijden, verpakken en distribueren, geeft Van Rijn aan. “We dragen bij aan de verduurzaming van de kaasverpakkingen van onze klanten.” Bij Hazeleger Kaas werken 75 vaste medewerkers en zo’n 125 flexwerkers. Daarnaast werken er op zaterdag ook veel scholieren uit de regio mee aan de productielijnen. Een aantal van hen blijft hangen en wordt verder opgeleid. Binnen het bedrijf zijn er volop doorgroeimogelijkheden en Hazeleger biedt werken-lerentrajecten aan in samenwerking met de Food Academy Nijkerk (FAN).

Zelf opleiden
Op de FAN volgen jongeren en zij-instromers een BBL-opleiding op mbo-niveau 2, 3 of 4. Zij leren en werken het grootste deel van het jaar bij één van de aangesloten foodbedrijven en gaan af en toe een week naar school voor bijvoorbeeld lessen over hygiëne, voedselveiligheid en de besturing van productielijnen. Ook de verplichte mbo-vakken komen aan bod.

Eén van de studenten is Marnix (20). Hij volgde kort de opleiding tot beveiliger, maar ontdekte al snel dat hij toch liever net als zijn vader in de foodsector wilde werken. Via de FAN kwam hij in contact met verschillende foodbedrijven, zijn keuze viel uiteindelijk op Hazeleger Kaas. “Je werkt hier met moderne machines aan een mooi en herkenbaar product. Als ik in de supermarkt loop, zie ik verpakkingen die ik zelf heb gemaakt. En zelfs op vakantie kom ik mijn eigen werk in het buitenland tegen. Bovendien blijven mensen altijd kaas eten, dus in de foodsector ben je verzekerd van een baan.”

Voor Hazeleger Kaas is de samenwerking met de FAN een no-brainer. “Op deze manier kunnen we jongens zoals Marnix aan ons bedrijf binden en laten zien hoe gevarieerd het werken in de foodsector is. Je werkt hier in een brandschone omgeving, met de nieuwste technologie en je hebt volop doorgroeimogelijkheden. Dat moeten we als foodbedrijven samen nog veel meer laten zien!”

Dit artikel verscheen in Business in Nijkerk: www.businessinnijkerk.nl