Marnix Mol

bij Food Academy Nijkerk leren in de praktijk

Hij deed al werkervaring op in de levensmiddelenindustrie bij het uienschilbedrijf van zijn vader en oom. Daar geeft hij leiding aan de zaterdagploeg. Nu gaat Marnix Mol (17) uit Putten een BBL-opleiding tot procesoperator volgen bij de Food Academy Nijkerk. Hij tekende 4 juni zijn contract bij Hazeleger Kaas.

Hoewel Marnix pas in september met de opleiding begint, is hij al vanaf begin juni aan het werk in Barneveld.

Ik heb al vanaf mijn 14e ervaring met productie en dat geeft wel een voorsprong. Kaas is wat anders dan uien, maar het is ook productie en hiervoor geldt: tijd is geld. Hard doorwerken en zorgen dat de productie niet stil komt te staan.

Na het vmbo volgde Marnix de opleiding tot beveiliger, maar dat vak was niet aan hem besteed.

In de beveiliging sta je vaak stil voor de deur te wachten en dat was niks voor mij. Ik wil werken met mijn handen en fysiek bezig zijn. Daar voel ik mij lekker bij. In het blad Stad in Bedrijf stond een mooi artikel over de Food Academy Nijkerk (FAN). Hierdoor zag ik mogelijkheden om te veranderen van opleiding. Na bijna een jaar de beveiligingsopleiding te hebben gevolgd, ben ik gestopt, maar door de goede cijfers en motivatie die ik wel heb laten zien, mocht ik na overleg met een leerplichtambtenaar bij Hazeleger Kaas komen werken. Food en techniek vind ik mooi, je leert hier veilig werken met machines. Het grappige is dat Wim van Rijn nog bij mijn opa heeft gewerkt en nu werk ik bij hem. Het zijn vaste werktijden: lekker vroeg om 7.00 beginnen en in de pauze tafeltennissen. Als je om 17.00 klaar bent, heb je die dag echt wat gedaan. Dat geeft voldoening.

In de eerste weken leert Marnix de productieomgeving goed kennen.

Je wordt hier elke dag op een andere plek ingedeeld. De ene keer bij de High care, waar de kaas zonder korst door drie verschillende machines in plakjes gesneden wordt. Of je staat bij het inpakken, het schaven, het opgooien, zodat de banden vol blijven draaien. Je moet eerst alles goed onder de knie hebben voor je leiding kunt geven. Ze willen dat ik goed voorbereid ben, zodat ik kan uitleggen wat ik doe en hoe de machine werkt. Het voordeel van werken en leren in de praktijk is dat je heel veel leert tijdens je werk. Het is heel afwisselend. Ik ben één van de jongsten, maar heb leuke collega’s die een praatje maken en vragen hoe het gaat. Ze nemen echt de tijd om iets over de machine uit te leggen.

Met de scooter is hij van Putten naar Barneveld 20 tot 25 minuten onderweg. Dat is goed te doen, vindt Marnix. Hij is vier dagen per week aan het werk bij Hazeleger Kaas en krijgt vanaf september een dag in de week les.

We zitten met rond de tien studenten in de klas en iedereen komt van een ander bedrijf. We krijgen dan ’s morgens theorie en na de middag nemen we een kijkje in een bedrijf om te zien wat de collega student daar doet.

Hazeleger Kaas en Marnix Mol gaan voor een goede match met de jonge Puttenaar in de rol van aankomend operator.

De begeleiding is top en de werkzaamheden zijn leuk. Als alles naar mijn zin is, wil ik hier graag blijven.