BFG Warehousing met AI levert aan supermarkten

Van toetjes tot salades; veel koelverse en diepvriesproducten in je boodschappenkar hebben een tussenstop gemaakt in Nijkerk. BFG Warehousing is er in korte tijd uitgegroeid tot een onmisbare schakel tussen voedselproducenten en supermarktketens.

Tekst: Hiemstra Media

Je vindt BFG Warehousing op bedrijventerrein De Flier. Hier bouwde de logistiek dienstverlener in 2016 een groot warehouse. “We vroegen ons af of het ooit vol zou komen, inmiddels hebben we er al een tweede nieuwe hal bij (2018) en bouwen we aan een nieuwe vries- en koelhal”, lacht directeur Mark Kornet. In totaal beschikt BFG Warehousing op dit moment over 15.000 m2 aan opslagruimte voor houdbare levensmiddelen, gekoelde en diepvriesproducten. Vanaf eind 2023 komt daar met de nieuwbouw ruim 10.000 m2 bij. Al deze producten haalt het Nijkerkse bedrijf op bij de labels van moederbedrijf Bieze Food Group én nog zo’n 250 voedselproducenten in binnen- en buitenland. BFG Warehousing bedient hiermee zowel de klanten binnen Bieze Food Group (Epos / BiezeFoodSolutions / Menken van den Assem) als ook haar eigen klanten. Zo kan iedere partij die behoefte heeft aan logistieke dienstverlening terecht bij BFG Warehousing.

Value added logistics
BFG Warehousing levert die producten weer uit naar distributiecentra van bijvoorbeeld Jumbo en Albert Heijn, maar ook naar horecagroothandels, grossiers en industriële bakkers. Dat gebeurt razendsnel. Wie voor 11.00 uur bestelt, kan de producten nog diezelfde dag voor de poort hebben staan. De Nijkerkse dienstverlener is echter meer dan een doorgeefluik. Achter de witte gevels vinden ook value added logistics plaats. Je kunt dan denken aan het etiketteren van producten of de opbouw van kant-en-klare displays die supermarktmedewerkers zo in de winkel kunnen zetten. Zowel voedselproducenten als verkopers hebben baat bij een tussenschakel in de keten, legt Kornet uit. “Supermarkten zitten er niet op te wachten dat elke producent met zijn eigen vrachtwagen aankomt bij het distributiecentrum. Het bundelen van die stromen is bovendien duurzamer en efficiënter, waardoor de consument niet nog hogere prijzen betaalt voor zijn boodschappen. En voedselproducenten kunnen zich door onze tussenrol focussen op hun kernprocessen.

Data-analyse en kunstmatige intelligentie
Supply chain management voor de foodsector is anno 2023 een hightech, datagedreven proces. Een voorbeeld? “Veel producten die wij leveren hebben een korte houdbaarheidsdatum. Je wilt geen ‘nee’ verkopen aan klanten dus moet je genoeg op voorraad hebben, maar ook niet te veel. Want dan moet je uiteindelijk meer weggooien. Wij gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) om voorraadniveaus te beheren.” Samen met de Erasmus Universiteit ontwikkelde BFG Warehousing een algoritme dat tot 100 dagen van tevoren voorspelt hoeveel een klant gaat bestellen. “Dat algoritme houdt bijvoorbeeld rekening met het weer, maar ook met piekperiodes zoals Kerst. Door de inzet van AI gooien we nu 30% minder voedsel weg.” Ook in het warehouse zelf zie je nieuwe technologie terug. Zo loopt een deel van de orderpickers tegenwoordig rond met een Google Glass. Ze zien in het glas van de bril de route naar de plek waar een product ligt en krijgen als ze voor de stelling staan een afbeelding te zien. “En op basis van data-analyses spreiden we bijvoorbeeld de momenten waarop vrachtwagens aankomen, zodat de werkdruk voor orderpickers niet te hoog wordt.”

Bol.com van de food
Verder innoveert BFG Warehousing in haar dienstverlening. Met het nieuwe merk QSTA richt het bedrijf zich bijvoorbeeld op de levering aan festivalterreinen, campings en dark stores van flitsbezorgers, maar ook de foodprofessional kan bij ons terecht. “We willen de Bol.com van de food worden, met een ecommerce app die zo eenvoudig is dat je met een paar klikken je bestellingen regelt.” Bij BFG Warehousing werken op dit moment zo’n 90 medewerkers. Met de groeiplannen en de uitbreiding met een diepvrieswarehouse komen daar de komende jaren nog heel wat banen bij. “We zoeken onder meer orderpickers, reachtruckchauffeurs, expeditiemedewerkers en teamleiders. Mede daarom zijn we aangesloten bij de FAN en betrokken bij de ontwikkeling van een BBL-opleiding tot logistiek medewerker”, vertelt Kornet.“De samenwerking tussen regionale foodbedrijven is ontzettend belangrijk, ook om te laten zien hoe mooi het werk in de foodsector is. Veel mensen weten niet wat er hier allemaal gebeurt en daar willen we verandering in brengen. Nieuwe medewerkers zijn vaak verbaasd als ze ontdekken hoeveel uitdaging, flexibiliteit en groeimogelijkheden ze hier hebben. We leiden daarom graag medewerkers op. Een groot deel van onze medewerkers laat zien dat er binnen ons bedrijf mooie doorgroeimogelijkheden zijn, zelf ben ik ook ooit in het magazijn begonnen en via een groeitraject uiteindelijk directeur geworden. Potentiële nieuwe collega’s zijn dan ook van harte welkom.”

Dit artikel verscheen in Business in Nijkerk: www.businessinnijkerk.nl